Lényegretörően a DPF-ről, azaz a részecskeszűrőről

A környezetvédelemben elsődleges cél, hogy a járművekből származó légszennyező anyagok kibocsátását egyre leljebb szorítsák. A belső égésű motorral hajtott járművek közül a dízel járművek jelentik a nagyobb kockázatot, mert a gázolaj égése közben nagyon finom szemcséjű korom keletkezik, amely a kipufogón keresztül távozik a légtérbe a járművekből. Az EURO5 (és felette) normájú dízel autókban már kötelező a részecskeszűrő, azaz a DPF. A részecskeszűrő egy átlagos dízelmotorból származó szilárd szennyezőanyag mennyiség 95%-át képes megkötni.
Hogyan működik?
Egyszerűen "csapdába" esnek a részecskék, azaz fennakadnak a szűrőn. Pont úgy mint a tésztaszűrő: a víz lecsepeg, a tészta pedig marad a szűrőben. Felmerül a kérdés, mi van akkor, ha tele van már a tésztaszűrő? A konyhában kiöntjük egy tálba a tésztát, de a DPF szűrőknél ezt nem teheti meg (ha bár van aki megpróbálja), mert akkor értelmét vesztené. A jármű elektronikája szenzorokkal folyamatosan figyeli, hogy mennyi korom gyűlt össze a szűrőben és időnként a kipufogógáz extra magas hőmérsékletét felhasználva egyszerűen elégeti a felgyülemlett kormot. Ez a regeneráció!

A regenerációról pár szóban
A regenerációt csak bizonyos feltételek mellett képes elvégezni az autó. Aki dízel autóját csak a városban, jellemzően rövid utakon használja, annál a regeneráció feltételei szinte sosem állnak fenn, mivel a jármű nem tudja elérni az üzemi hőmérsékletet. Autónk ezeken a "rövid" utakon csak gyűjti és gyűjti a kormot, viszont nem regenerál, mivel nem éri el az üzemi hőmérsékletet. Ezért aki nem autózik dízel üzemű EURO5 vagy nagyobb besorolású autójával legalább 30 egybefüggő kilométert naponta, annak soha nem fog bekövetkezni a regeneráció, vagy nem tud teljesen végbemenni, és idővel megtelik a szűrő.

Sose szakítsuk meg a regenerációt!
A megfelelő üzemi feltételek esetén a kocsi magától elkezdi a regenerációt, amit ma már szinte minden modell jelez is a műszerfalon. Nagyon fontos, hogy amíg a regeneráció folyamatban van, vagyis a jelzése aktív a műszerfalon, addig ne álljunk meg az autóval, sőt, visszaváltással, magasabb fordulatszámon való járatással segíthetjük is a folyamatot. A félbeszakadt regeneráció nem tesz jót a rendszernek, úgyhogy ha a jelzés ideje alatt megérkeznénk, inkább menjünk tovább és várjuk meg, amíg befejeződik a folyamat. Az egész regenerációs folyamat álltalában nem tart tovább 5-15 percnél!
Nem sikerült regenerálni, mi lesz most?
Ha menet közben nem sikerül a tisztítás, akkor egy idő után a megtelt szűrő miatt az autónk le fog tiltani, nem engedi nyomni a gázt, a maradék teljesítmény pedig éppen arra lesz elegendő, hogy eljussunk egy szervizbe, ahol a regeneráció megtörténhet. Ezt úgy csinálják, hogy a járműre rákötik a számítógépet, amely regeneráció módba kapcsol, a motort 4000-es fordulaton tartják, és kikényszerítik a tisztítást. A szervizben természetesen van rá mód, hogy a kipufogóból távozó gázt megfelelően kezeljék, tekintettel arra, hogy a környezet ne károsodjon.
Ha már semmi sem segít....
Előfordulhat, hogy annyira rossz a helyzet, hogy a DPF-et nem lehet regenerálni. Ekkor sajnos nincs más megoldás, a szűrőt cserélni kell, de ez nem olcsó mulattság. Nagyságrendileg a 150.000 forinttól indulnak az árak és típustól függően a határ a csillagos ég…
Sokan kérdezhetik, hogy mi lesz a részecskeszűrők fizikai kitakarításával? Bár látszólagosan és rövid távon megoldást jelenthet, nem jelez a kocsi és nem tilt le, de ezt senkinek nem ajánljuk. A kitisztított szűrő élettartama drasztikusan lecsökken. Előfordul, hogy a tisztítás után már néhány nappal (!) ismét jelentkezik a hiba.
Sajnos nagy "divat" az is, hogy "kivágják" a DPF rendszert az autóból. Ez hatalmas hiba! A mai gépjárművek nem úgy lettek kialakítva, hogy részecskeszűrő nélkül működjenek, és a DPF eltávolítás utáni hibalehetőségek egy új DPF rendszer sokszoros árát is kitehetik, nem is beszélve az eszméletlen környezetszennyezésről amit ez okoz! Külföldön már több országban is bevett szokás, hogy a hatóságok ilyen esetekben elkobozzák a gépjárművet, bevonják a vezetői engedélyt, és igen borsos büntetést rónak ki a szabálysértőre, aki eltávolítja a részecskeszűrőt.
Aktív rendszerek
Gyorsan beszéljünk még a DPF másik fajtáról is. Az aktív regenerációs rendszerek lényege, hogy a DPF első szobájának számító oxidációs katalizátorban a megfelelő motorvezérlés miatt jelentősen megemelkedik a hőmérséklet, a gázolajhoz kevert adalékanyag (Eolys) pedig csökkenti a regenerációhoz szükséges hőmérséklet küszöböt. Nagy hátránya ezeknek a rendszereknek, hogy az adalékanyag véglegesen lerakódik a szűrőben, és így jobb esetben 180, rosszabb esetben akár már 100 ezer kilométer megtétele után ki kell cserélni a szűrőt. Az adalékanyagot az ilyen járművek külön tartályban viszik, és keverik a gázolajhoz minden tankolás után.